dinsdag 13 september 2016

Over de Nota Duurzaamheid Weesp

nota duurzaamheid weesp

Volgende week gaat de commissie SOB praten over een nieuwe Nota Duurzaamheid. Voor D66 Weesp is dit een van de belangrijkste dossiers van dit moment. Wij onderschrijven de wetenschappelijke consensus dat het dringend noodzakelijk is om snel te handelen om de opwarming van de aarde zoveel mogelijk te beperken. Het klimaatakkoord van Parijs juichen we toe, hoewel bekend is dat het nog lang niet ver genoeg gaat.

Ook zijn wij van mening dat de huidige coalitie van VVD en PvdA veel te weinig doet om het probleem serieus aan te pakken. Nederland zit bijvoorbeeld in een beschamende achterhoede als het gaat om het halen van doelstellingen op het gebied van duurzame energie. Het kabinetsbeleid in Nederland is al jarenlang zwabberend en conservatief en het energieakkoord van 2013 lijkt ook veel te weinig tot stand te brengen.

De hoop is gevestigd op burgers en bedrijven en lokale overheden die wel visie hebben. Een inspirerend voorbeeld is het actieplan 2030 van Urgenda: “Nederland op 100% duurzame energie in 2030. Het kan als je het wilt!”. Dat zijn pas ambities!

In de Gooi en Vechtstreek hebben de gemeenten onlangs afgesproken in de RSA dat de regio in 2030 energieneutraal moet zijn. D66 ondersteunt deze ambitie van harte, maar het is nu wel zaak om stappen te nemen om dit te bereiken. Het gaat niet vanzelf. Goed dus dat er nu een nota duurzaamheid is.

Wat staat er in de Nota Duurzaamheid Weesp van GroenLinks wethouder Tuning? Hier de doelstellingen.
– Het energieakkoord is leidend
– Energieneutraal in 2050
– 18% hernieuwbare energie in 2025
– In 2025 15% van al het autoverkeer in Weesp elektrisch.
– Realiseren van een oplaadnetwerk voor elektrische fietsen en scooters.
– In 2025 25% minder CO2 uitstoot
– 350 woningen 2 stappen in energielabel omhoog
– Vanaf 2020 50% van alle nieuwbouw energieneutraal
– 30% energiebesparing op bestaande bouw in 2020
– Alle gemeentelijke gebouwen in 2030 energieneutraal
– 100% duurzame inkoop in 2018
– De eigen uitvoerende dienst energieneutraal in 2025
– In 2018 75% gescheiden afval binnen de gemeentelijke gebouwen

Onze eerste conclusie is dat dit wel ambitie uitstraalt, maar hier en daar beduidend minder ambitie dan waarop wij hadden gehoopt. Met de regio hebbende afgesproken dat we 2030 enegrieneutraal zijn, maar de gemeente Weesp mikt op 2050. Twintig jaar verschil is wel een beetje veel. 15% elektrisch autoverkeer over 9 jaar is ook niet erg ambitieus. Met de huidige ontwikkelingen gaat het waarschijnlijk al sneller en hoeft de gemeente Weesp wat dat betreft helemaal niets te doen. Over het laadpalenbeleid ligt een extra document bij, maar dat staat vol met algemeenheden en abstracte beleidsopties. Het gaat er niet over wat we nou precies gaan doen. Bij doelstellingen staat 100% van de nieuwbouw energieneutraal in 2020, maar bij het actieplan is het nog maar 50%. 18% Hernieuwbare energie in 2025 is verder ook heel voorzichtig.

Er zijn ook zaken die wij hoopvol vinden. 25% minder CO2 in 2025 lijkt in lijn met het energieakkoord en wellicht nog iets strenger. 30% Energiebesparing in 2020 klinkt ook ambitieus. Een klein manco is dat er niet bij staat ten opzichte van wat? Is dat ten opzichte van vandaag? Is het ten opzichte van 1990? De nota had daar wat duidelijker over kunnen zijn.

Verder valt op aan de nota dat er bij het actieplan vooral staat dat de gemeente verder onderzoek wil gaan doen. Het was mooi geweest als dat onderzoek al was gedaan. Nu kunnen we nog maanden en wellicht jaren wachten op de resultaten van die onderzoeken, voordat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren.
Een laatste probleem is dat er niets in het stuk staat over de financiën. Wat gaat dit kosten de komende 15 jaar? We hebben geen idee. Dat is echt een zwaktebod van het plan. Het wordt vooruit geschoven totdat er onderzoek is gedaan. Maar dat betekent ook dat er voorlopig weinig gaat gebeuren.

Alles bij elkaar hadden wij gehoopt op een rijper en ambitieuzer plan. Iets meer Urgenda zou mooi zijn geweest. Ambities moeten ook ambitieus zijn, anders gebeurt er niks.