maandag 21 augustus 2017

(A)sociale media en vrijheid

Vlag Weesp met bellen

Velen van u zal commotie op sociale media voorbijgaan. Gelukkig maar. Op Twitter gebeurt veel goeds, maar helaas ook veel lelijks. Zo bevond D66 Weesp zich afgelopen week opeens, tot onze verrassing, in een Twitterstormpje. Drie zaken kwamen daarvoor samen. Een D66 lid, Felix Woudenberg, werd gefilmd terwijl hij mee demonstreerde bij een anti-fascistische demonstratie. Hij werd gelinkt met een bericht op www.d66weesp.nl, waar hij als lid vermeld stond. De derde factor is het Weesper raadslid Gerton van Unnik, tevens fractieondersteuner van de PVV Noord-Holland. In een twitterberichtje schrijft hij: “Zo maar een #D66 lid uit Weesp. Da’s niet best als #antifa in de gewone politiek infiltreert.”, met het filmpje van Felix Woudenberg erbij. Nadat Van Unnik nog wat berichten er achter aan stuurt om de boel op te hitsen, barst bij D66 Weesp een twitterstorm los van personen, die vrijwel allemaal een kenmerk met elkaar gemeen hebben: ze schelden, beledigen en bedreigen anoniem. Felix Woudenberg, een zachtaardige jongeman van 23 jaar, ontvangt talloze bedreigingen en beledigingen over zijn uiterlijk, zijn veronderstelde geestelijke gesteldheid en zijn veronderstelde gender. D66 Weesp heeft de informatie over Felix van de website gehaald, niet omdat we bang zijn voor anoniem scheldende burgers. Felix is verhuisd en is geen lid meer van D66 Weesp.

De handelswijze van Gerton van Unnik vinden wij ten diepste afkeurenswaardig. Ook al ben je het niet eens met de zaak of de wijze waarop wordt geprotesteerd, demonstreren is een grondrecht. Juist jongeren die zich met politiek verbinden, zouden zich veilig moeten voelen om dat te doen. En niet een scheldpartij tegenkomen. Wij wensen Felix Woudenberg het beste toe in zijn nieuwe woonplaats.