dinsdag 22 augustus 2017

Parkeergarage de Proefballon, locatie Achtergracht

Stel je voor dat je het parkeerprobleem in Weesp wil oplossen door meer parkeerplekken te realiseren, maar je wil tegelijkertijd blik uit zicht hebben en niet de laatste groene plekjes opofferen aan de auto? Waar ga je die plekken dan realiseren? De WSP wilde een parkeergarage onder de Achtergracht, maar dat bleek zo duur, dat ze het niet eens durfden uit te rekenen. Wat blijft er dan over?

In de gemeenteraad hebben we het gehad over de Nijverheidslaan en het Van Houten Industriepark. Op die laatste plek is helemaal geen ruimte, maar op de Nijverheidslaan zou het kunnen. Maar we hebben net voor de zomer bepaald dat de maximale afstand die mensen mogen lopen van auto naar huis en winkel 100 meter is. Dan kom je er niet met de Nijverheidslaan en voor het winkelend publiek is het al helemaal geen oplossing. Van de Nijverheidslaan naar de Slijkstraat is het zo’n 800 meter lopen. Dat is ver boven de genoemde norm.

De schansen willen we ook niet omtoveren tot parkeerplaatsen, dus dan blijft er maar één plek over. Het winkelcentrum op de Achtergracht. Daar ligt nu een stuk grond braak waar het tweede deel van het winkelcentrum gebouwd zou gaan worden. De eigenaar van dit stuk grond is voor zover mij bekend de Grutterij, het vastgoedbedrijf achter de voormalige C1000 supermarkten. Het was ooit de bedoeling dat er een parkeergarage zou komen onder de supermarkt, maar dat plan bleek in de crisistijd te duur. Toen kwam het huidige plan, met twee grote winkels, een paar kleintjes en een parkeerdek op het dak. De grootste winkel was voor de AH en de andere grote voor een andere grote winkel. Die laatste winkel is nog niet gebouwd, omdat er een conflict ontstond tussen de Grutterij en Ahold over wat voor winkel in het andere pand zou komen. En nu ligt het terrein braak en niemand lijkt te weten hoe en wanneer het verder gaat.

Waar hebben we in Weesp behoefte aan? Aan nog een supermarkt? Dat hangt er van af. Ik hoor vaak van mensen dat ze behoefte hebben aan een prijsvechter zoals de Lidl of de Aldi of aan de Action. Punt is dat deze bedrijven alleen op hele goedkope locaties willen zitten, het liefst op een bedrijventerrein of in het buitengebied. De locatie Achtergracht is voor hen veel te duur. Daar zal vrees ik nooit een Aldi of Lidl of Action komen. Het alternatief is een Jumbo of een Hema of iets in die geest. Die opties zijn ook al allemaal bekeken en de partijen hebben om verschillende redenen geen interesse, of Ahold vond het niet goed. Bij mij rijst dan de vraag of we wel door moeten gaan met de plannen zoals ze er liggen.

Stel je voor dat we deze locatie volledig inrichten als parkeerterrein. We bouwen de gevel af zoals in het oorspronkelijke plan, zodat het er van buiten netjes uitziet, maar van binnen maken we een parkeergarage van twee of drie lagen. Dat zou betekenen dat er 100 tot 150 parkeerplaatsen bij zouden komen. Dat is voor Weesp een heleboel. Het zou voor de binnenstad en ook voor het Herensingelkwartier dé oplossing kunnen zijn die de druk van de ketel haalt. De ingang ligt aan de Groenweg en we zouden het winkelend verkeer van buiten de stad met borden naar deze locatie kunnen sturen. En ’s nachts zou het de druk kunnen halen van de parkeerbehoefte op de Achtergracht en wellicht ook een beetje van het Herensingelkwartier. Van die garage naar de Herengracht is 300 meter. Dat is meer dan de eerder besproken 100 meter, maar het is een stuk beter dan de 800 meter naar de Nijverheidslaan. Als je het zo bekijkt is dit de ideale locatie voor een grote parkeergarage in Weesp. Van de parkeergarage naar de winkels op de Nieuwstad via de Rondensteeg of de Klaas Listinghsteeg is nog geen 100 meter lopen. Keurig binnen de norm. Wat wil een parkeerder in Weesp nog meer?

De vraag die dan overblijft is wie dit gaat bouwen en hoe dit gefinancierd gaat worden. De Grutterij heeft een plan voor een winkelcentrum met op het dak parkeerplaatsen. Het geld voor de parkeerplaatsen moet komen van de verhuur. Het plan ligt voorlopig in duigen. Hoeveel zou het kosten om dit parkeerplan te realiseren? Wat als de gemeente het voortouw neemt? Koop deze lap grond van de Grutterij en realiseer de garage. Hoeveel zou dat kosten? Ik heb geen idee. Dat is voorlopig de zwakke kant van dit idee. Stel dat het bij elkaar 2 miljoen kost. Gaan we daar dan betaald parkeren invoeren? Hoe past dit binnen het parkeerplan dat later dit jaar wordt gepresenteerd. Nogmaals, ik heb geen idee. Zie het als een verleidelijk proefballonnetje waar we eens goed naar moeten kijken. Het is waarschijnlijk dat het financieel onhaalbaar is, maar nogmaals, de andere kant van de medaille is wel dat dit de ideale locatie is om iets van extra parkeerplekken in het centrum te realiseren, zonder dat het ten koste gaat van het aanzicht van Weesp. Geen extra parkeerplekken ten kostte van groen, blik uit zicht. Wat wil je nog meer? En ik durf te wedden dat het veel goedkoper is dan een parkeergarage onder de Achtergracht. Die weddenschap durf ik wel aan. Tenslotte is er ook nog de goedkope variant. Zolang het winkelcentrum niet wordt afgebouwd zou je het braakliggende terrein geschikt kunnen maken voor parkeren. Zet er een vrolijke schutting voor en je hebt voor een klein bedrag zo’n 50 extra parkeerplaatsen. De Grutterij, AH en de gemeente Weesp zouden zichzelf zeer populair maken bij de Weespers als ze daaraan mee zouden werken. Sterker nog, volgens mij begrijpt niemand in Weesp dat het niet al lang gebeurd is. En daarna vanzelfsprekend doorpakken en kijken of je samen die parkeergarage kunt realiseren. Parkeergarage de Proefballon op de Achtergracht in Weesp.