donderdag 5 oktober 2017

Woonvisie 2017 Weesp zet deur wagenwijd open voor het volbouwen van Weesp

De woonvisie 2017 is op donderdag 5 oktober door de gemeenteraad van Weesp aangenomen. D66 Weesp ziet deze woonvisie als een historische vergissing. Hieronder het betoog dat we in de raad tevergeefs hebben gehouden.

Geachte voorzitter, We staan op het punt om een historische fout te maken en we kunnen niet anders dan concluderen dat historisch besef en visie een schaars goed zijn in de Weesper politiek. Jarenlang heeft Weesp zich met hand en tand verzet tegen de pogingen van marktpartijen en de provincie om in de Bloemendalerpolder 3000 of meer woningen te bouwen. Het werd in 2011 als een enorme overwinning voor Weesp gezien dat we het aantal woningen wisten te beperken tot 2750 in wat nu Weespersluis is gaan heten. We waren apetrots op het feit dat Weesp zo’n constructieve en kritische rol had gespeeld en dat we de bouwwoede een halt hadden weten toe te roepen. 2750 en niet meer! Tweederde groen en blauw!

In de discussie over de kernwaarden van Weesp die we hebben gedeeld met Gooise Meren en Amsterdam staat heel prominent dat we het zicht op de groene polders willen behouden. Het ergste wat er kan gebeuren na een herindeling is dat er in Aetsveld een grote nieuwe wijk wordt gebouwd en dat we de laatste mooie uitzichten op het groen verliezen. Dat nooit! Denk erom, Gooise Meren en Amsterdam!

Maar tegelijkertijd zijn we bezig om deze kernwaarde met verve om zeep te brengen. Het stond al in het kernwaardenprofiel en in de concept woonvisie 2016. We willen tegelijkertijd 400 extra woningen gaan bouwen. Hoe ga je dat combineren? Wij snappen dat niet. Dat getal van 400 kwam zomaar opeens aanwaaien en niemand lijkt te beseffen wat voor een enorme wijk dat is. Leeuwenveld 2 is 185 woningen, Leeuwenveld 3 is 165 woningen. Daarmee ben je er dus nog niet. 400 Woningen is echt gigantisch veel. De illusie dat we dat in de Bloemendalerpolder kunnen realiseren binnen de huidige afspraken van tweederde groen en blauw en binnen de beeldkaders die we gesteld hebben is gewoon lachwekkend. En we weten ook dat we in de binnenstad van Weesp, als we alle laatste groen stroken volbouwen, we niet veel verder komen dan misschien een stuk of 100 woningen. Weet het college inmiddels al hoeveel woningen er op de veelgeprezen locatie Jan Woudsma gaan komen? Dat weet niemand. In de kaders voor de ze locatie stond wijselijk nets over aantallen. Het college hult zich in zwijgen. Zijn het er 20? 30? Zouden het er meer zijn? Waarschijnlijk niet. En hetzelfde geldt voor de locatie bij de Irenelaan, waar we het volgende maand over gaan hebben.

Dus, laten we man en paard benoemen. Als we de voorliggende woonvisie met de ambitie van 400 extra woningen aannemen, dan zetten we de deur wagenwijd open voor wat we al jaren zeggen niet te willen. We willen niet dat we in Weesp alle laatste stukjes binnensteeds groen volgebouwd. Toch? We hebben al zo weinig groen in de stad. En we willen niet dat Aetsveld 2 en 3 gebouwd gaan worden. Toch? En we willen niet tornen aan tweederde groen en blauw in de Bloemendalerpolder. Toch? En als we dat echt niet willen, moeten we dan niet nu, vandaag, op dit moment, bij dit onderwerp de ongebreidelde bouwwoede een halt toeroepen? Moeten we niet zeggen, 400 extra woningen? We lijken wel gek geworden te zijn! We zetten de deur wagenwijd open voor het verlies van nog meer groen, voor onze toekomstige partner, of het nou Gooise Meren wordt of Amsterdam, om te zeggen, lieve Weespers, jullie wilden niet dat we de boel gaan volbouwen, maar tegelijkertijd wilden jullie 400 extra woningen, dus wat is het nou? Het een of het ander? En wie gaat die gemeente dan tegenhouden, met welke argumenten staan we daar dan? Hoe gaan we dan uitleggen waar we die 400 extra woningen gebouwd wilden zien? Precies! Dan staan we met een mond vol tanden. We staan voor schut. We hebben laten zien dat onze woonvisie geen knip voor de neus waard was. Beste collega’s, wij doen een dringend beroep, ga niet akkoord met deze woonvisie! Dit is geen woonvisie. De voorliggende visie is een historische fout waar we nog heel lang spijt van gaan krijgen. Doe het niet! Stop het verkwanselen van groen, Stop het volbouwen van Weesp, stop de verstening, stem tegen de woonvisie 2017.