dinsdag 30 januari 2018

Onnodige ongerustheid over loting scholen bij fusie

Regelmatig hoor ik dat Weespers denken dat wanneer Weesp kiest voor een fusie met Amsterdam, onze kinderen straks misschien wel in Amsterdam-West naar de middelbare school moeten vanwege ‘de loting in Amsterdam’. Maar is dat ook echt zo? D66 Weesp houdt van feiten en zet de informatie op een rijtje.

Hoe zit de loting in Amsterdam in elkaar?
Om te beginnen gaat het verdelen van leerlingen via een loting alleen over leerlingen voor het voortgezet onderwijs. Leerlingen uit groep 8 van de basisscholen maken op basis van een zogenaamd ‘basisschooladvies’ een voorkeurslijst van middelbare scholen waar ze het liefst naartoe zouden willen. Bij navraag blijkt dat in de meeste gevallen een leerling op 1 van de scholen uit hun top 3 terecht komt. Maar ook ik ken de verhalen waarin het niet allemaal zo vlekkeloos is verlopen. Op dit moment ligt bijvoorbeeld de  Amsterdamse onderwijs wethouder onder vuur, omdat een een aantal ouders het voor elkaar heeft gekregen dat hun kinderen alsnog naar een middelbare school van hun voorkeur konden gaan, terwijl ze daar niet waren geplaatst door loting.

Staat de Weesper leerlingen dit straks ook te wachten als we gaan fuseren met Amsterdam? Is het daadwerkelijk zo dat onze kinderen straks in Amsterdam-West of Noord naar een middelbare school moeten vanwege de loting? Het antwoord daarop is helder; nee. De middelbare scholen die meedoen met de loting zijn allemaal lid van een vereniging genaamd “Overleg van Schoolbesturen Voortgezet Onderwijs”, kortweg OSVO. Alle middelbare scholen die zich hebben aangesloten bij het OSVO doen mee met het plaatsingssysteem waarin wordt gewerkt met deze loting.

Dit bracht mij tot de volgende vraag; zijn de Weesper middelbare scholen dan straks verplicht om ook lid worden van het OSVO na een fusie met Amsterdam of mogen onze scholen zelf kiezen? Om alle onduidelijkheid weg te nemen heb ik de telefoon gepakt en met het OSVO gebeld. Het antwoord van het OSVO is “nee, aansluiting bij onze vereniging is vrijwillig en dus niet verplicht voor de middelbare scholen uit Weesp”. Het OSVO vertelde mij ook dat er nog meer middelbare scholen in Amsterdam  zijn die geen lid zijn van het OSVO en dus ook niet meedoen met het lotingssysteem, dit zijn onder andere De Amsterdamse MAVO en de School voor Persoonlijk Onderwijs.

De bal ligt bij de besturen van de Weesper middelbare scholen. Wat doen zij over vier jaar als de (bestuurlijke) samenwerking met de nieuwe partner daadwerkelijk effectief wordt? De politiek heeft hier niets over te zeggen, maar D66 Weesp scholen actief stimuleren om te kiezen voor een situatie waarin de leerlingen uit Weesp voorrang (blijven) hebben. En ondertussen geven wij inwoners de juiste, feitelijke informatie zonder paniekzaaierij. Schroom niet om mij of andere D66’ers rechtstreeks vragen te stellen.

Léon de Lange
lijsttrekker D66 Weesp