zaterdag 3 februari 2018

Verkiezingsprogramma D66 Weesp – inzetten op duurzaamheid

Uit het verkiezingsprogramma van D66 Weesp alle standpunten over duurzaamheid op een rijtje.

De gemeente Weesp heeft de ambitie uitgesproken om per 2030 energie neutraal te zijn. D66 Weesp omarmt deze ambitie. Wij sporen de woningbouwvereniging en de ontwikkelingsmaatschappijen aan om renovatie en nieuwbouw volgens duurzaamheidsstandaarden en wettelijke verplichtingen uit te voeren. D66 Weesp wil een meerjarenplan Verduurzaming met Ymere, andere ontwikkelaars en verenigingen van eigenaren opstellen waarbij ook voor inwoners duidelijk wordt wat de plannen zijn voor isolatie, waterbesparing, verbetering van ventilatie, plaatsing van zuinige cv-ketels, zonnepanelen en andere voorzieningen. Alle nieuwbouw is wat D66 Weesp betreft gasloos. Voor duurzaam transport en vervoer ondersteunt D66 Weesp elke stap die collectief vervoer – spoor, bus, deelauto’s – versterkt. Wij willen de aanschaf van zonnepanelen of warmtepompen voor bedrijven en inwoners stimuleren door voorlichting over subsidies of door collectiviteiten te faciliteren.

D66 Weesp kijkt voor inspiratie bijvoorbeeld naar de initiatieven van Amsterdam Energie, een energiecoöperatie waarbij leden eigenaar zijn van het energiebedrijf. Deze coöperatie richt – onder andere – grootschalig zonnepanelen in op daken; gerealiseerd zijn Metro Reigersbos en The Student Hotel.