woensdag 14 februari 2018

Rijk rekenen met bestuurlijke vertegenwoordiging Gooise Meren

Voorstanders van fusie tussen Weesp en Gooise Meren hanteren als belangrijk argument dat Weespers bij Gooise Meren beter vertegenwoordigd zullen zijn dan bij Amsterdam. Het optelsommetje is snel gemaakt, ongeveer 20.000 inwoners van Weesp zullen bij een fusie met Gooise Meren met ongeveer 60.000 inwoners maar liefst 25% van de bevolking uit gaan maken. Stel je dit tegenover het inwonersaantal van Amsterdam, dan zijn Weespers slechts 2,2% van de bevolking.

Een raad met 25% Weespers, dat klinkt natuurlijk fantastisch. Maar als we kijken naar de huidige samenstelling van de gemeenteraden van Weesp en Gooise Meren dan is de verwachting dat er straks één blok Weespers zit niet realistisch. Vertegenwoordigers uit Weesp worden uitgesmeerd over een twaalftal partijen voor 31 raadszetels in Gooise Meren, dat tot 35 zetels kan stijgen bij een inwoneraantal van 80.000.

Als we de stemmen van de vorige verkiezingen in 2014 in beide gemeenten bij elkaar optellen, en we gaan er vanuit dat Gooise Meren een gemeenteraad heeft van 31 zetels, dan zou dit de samenstelling zijn.

• VVD 6 zetels waarvan een 0,97 Weesper
  • WSP 3 zetels, alle 3 Weesper
  • CDA 4 zetels, waarvan 1,28 Weesper
  • D66 5 zetels, waarvan 1,47 Weesper
  • GL 3 zetels, waarvan 1,39 Weesper
  • PvdA 4 zetels, waarvan 1,3 Weesper
  • HvB 2 zetels, waarvan 0 Weesper
  • GoP 1 zetels, waarvan 0 Weesper
  • WBGM 0 zetels, Weesper partij
  • CU 1 zetel, waarvan 0 Weesper
  • TON 0 zetels
  • 50 plus 2 zetels, waarvan 0 Weesper

Alle Weespers bij elkaar opgeteld: 9,41 van de 31 = 30.35% en met afronding naar hele getallen 25% raadsleden uit Weesp.

We gaan even door, want na een uitslag moet er natuurlijk een college komen. Daarvoor zijn 16 zetels nodig. We nemen de partijen van onze huidige regering, VVD, CDA, CU & D66, samen goed voor 16 zetels. Zij bepalen de koers voor de komende 4 jaar en aan die koers hebben, afgerond, 3 Weesper-raadsleden zich verbonden. Afhankelijk van de samenstelling van de coalitie hebben we in dit voorbeeld, verdeeld over 4 coalitiepartijen, 3 raadsleden die uit Weesp komen, 9,6%.

Hoe zit het dan met de rest? Wat krijgen die Weespers nog voor elkaar? Zowat alle raadsleden zijn gecommitteerd aan een landelijke politieke partij. Ze zitten in een fractie met andere fractieleden die wonen in Muiden, Bussum of Naarden en ze zullen zoveel mogelijk met hun fractie één geluid willen laten horen. Als ieder Weesper raadslid het onderste uit de kan wil halen voor Weesp, dan zal elke Weesper eerst zijn eigen fractie zover moeten krijgen en vervolgens nog eens de rest van de raad. En uiteraard moet je als Weesper eerst de kieslijst van zo’n partij hebben gehaald. De kans dat dit bij alle partijen lukt, daar hoeven we ons niet rijk mee te rekenen. En als we deze rekensom herhalen met de samenstelling en verhoudingen van Gooistad dan hebben we net zo weinig directe bestuurlijke vertegenwoordiging als met Amsterdam. Alleen hebben we onze kans om direct te onderhandelen over de belangen van Weesp voorbij laten gaan.

De invloed van Weesper raadsleden bij Gooise Meren? Uitslagen uit het verleden zijn geen enkele garantie voor de toekomst. En, het geheel zal minder dan de som der delen zijn.

Auteur: Berend Klopstra, lid D66 Weesp