zaterdag 24 februari 2018

Meer geld in de portemonnee met Amsterdam

Deze week kopte het Weespernieuws dat de jaarlijkse OZB- aanslag gaat tegenvallen. Wat betekent een fusie van Weesp met Gooise Meren of Amsterdam eigenlijk voor de portemonnee van een inwoner? Wat betaal je in een nieuwe situatie, en wat levert dat de gemeente eigenlijk op? Uit de berekening blijkt dat een inwoner, afhankelijk van de woonsituatie, er bij samenwerking met Amsterdam er ten minste 100 euro per jaar op vooruit gaat. Een gezin in een huurwoning kan ruim 300 euro per jaar minder betalen aan gemeentelijke belastingen.

Alle gegevens voor de jaarlijkse heffingen en belastingen zijn openbaar, dus die uitdaging ga ik graag aan. Met dank aan Google had ik binnen 10 minuten de tarieven voor 2018 gevonden van Weesp, Gooise Meren en Amsterdam.

Om te bepalen wat de inkomsten per gemeente zijn, moeten we weten hoeveel huishoudens en koopwoningen er nu zijn in Weesp, en wat bovenstaand overzicht betekend per woonsituatie.

Totaal aantal huishoudens in Weesp: 8748
-waarvan 1-persoonshuishoudens (39,3%): 3438
-waarvan meerpersoonshuishoudens (60,7%): 5310

Totaal aantal woningen in Weesp: 8748
-waarvan koop (53,9%): 4715 (gem. WOZ-waarde €268.300)
-waarvan huur (46,1%): 4033

Per woonsituatie:

Nu gaan we al deze gegevens berekenen:

Op het moment dat Weesp gaat fuseren met Amsterdam, levert dat de inwoners van Weesp een voordeel op van bijna €2,5 miljoen per jaar.

Wat betekent dit voor jouw portemonnee?
Als ik terug ga rekenen en meeneem of je wel of niet in een koopwoning woont, dan levert een fusie met Amsterdam jouw portemonnee jaarlijks een bedrag op dat ligt tussen de €100 – €350, en mogelijk meer. Dit voordeel is helaas pas merkbaar als we helemaal zijn gefuseerd en dat duurt nog wel een paar jaar.

En de baasjes van honden in Weesp? Bij Gooise Meren betalen zij  € 77,51 bij 1 hond en bij meerdere honden € 133,97 per hond. In Amsterdam kost je trouwe viervoeter nog steeds hetzelfde als nu in Weesp, dus niets aan gemeentelijke belastingen.

Bron: www.waarstaatjegemeente.nl

Gemeenteraadsverkiezingen 2018: Plan A

Het bestuur van Weesp vraagt van dag tot dag visie, bereidheid tot samenwerking en een netwerk om zaken ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. De mensen van D66 Weesp hebben die kwaliteiten en willen verantwoordelijkheid nemen voor de best mogelijke toekomst van de stad Weesp: Plan A.

Op de Algemene ledenvergadering van D66 Weesp van 19 oktober 2017 heeft het bestuur van de afdeling de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 bekendgemaakt. Christian Zierleyn neemt de campagneleiding op zich.

Uitslag interne verkiezing D66 WEESP
1. Léon de Lange
2. Saskia ter Kuile
3. Bert Zeeman