zondag 4 maart 2018

Eeuwenoude banden tussen Weesp en Amsterdam

Komt Weesp bij Amsterdam? Op 21 maart spreken de Weespers zich via een referendum uit over de opheffing van gemeente. De keus is: op termijn fuseren met Amsterdam – stad sinds 1300 – óf met Gooise Meren, de in 2015 gevormde gemeente waarin Naarden, Bussum en Muiden zijn opgegaan. Weesp en Amsterdam hebben al eeuwenlang een hechte band. De Vechtstad en de Amstelstad delen een geschiedenis van bier, jenever, cacao en predikanten.

In het artikel, dat ook is in te zien via de Facebook pagina van D66 Weesp, staan mooie weetjes. Zo waren er in 1667 23 jeneverbranderijen in Weesp, die aan Amsterdam en aan de koloniën leverden. Ook toen al verhuisden de meeste werknemers in Weesp vanuit Amsterdam. Het restproduct van het destillaat, de licht alcoholische spoeling, werd gebruikt als varkensvoer. De varkens, die bekend stonden als ‘Weesper studentjes’, werden verkocht aan het VOC als proviand.

De historicus Marius van Melle schrijft een mooie samenvatting van de historische banden tussen Weesp en Amsterdam in het tijdschrift Ons Amsterdam. Het tijdschrift Ons Amsterdam is een maandelijks tijdschrift over de geschiedenis van Amsterdam. Hoofdredacteur van Ons Amsterdam is kunsthistoricus, journalist en schrijver Koen Kleijn. De redactie adviescommissie van Ons Amsterdam bestaat uit  Drs. Annemarie de Wildt (Amsterdam Museum); dr. Paul Knevel (Universiteit van Amsterdam, Geschiedenis); dr. Ellinoor Bergvelt (UvA. Culturele Studies); drs. Ludger Smit (Stadsarchief Amsterdam); dr. Aart Oxenaar (Monumenten & Archeologie Amsterdam) en drs. Bernadette van Woerkom (Joods Historisch Museum).