woensdag 14 maart 2018

Steun een krachtvrouw in de politiek – stem op een vrouw

De laatste vier jaar heb ik namens D66 Weesp in de gemeenteraad van Weesp gezeten. Als vrouw. Als communicatieprofessional. Als echtgenote. Als moeder. En, in het begin, niet als bestuurder. Want het was de eerste keer dat ik dat ging doen.

Waarom is het zo belangrijk dat vrouwen in de politiek actief zijn? Dezelfde redenen dat het belangrijk is dat vrouwen een actieve inbreng hebben in de maatschappij. Het is belangrijk omdat vrouwen veel dingen net wat anders zien dan mannen. Het is belangrijk omdat elk eenzijdig samengesteld team, of dat nu in een bedrijf is of een gemeente, simpelweg minder goed functioneert dan teams die samengesteld zijn met mensen die in staat zijn om verschillend naar problemen en oplossingen te kijken. Vrouwen en mannen houden elkaar scherp in teams. Vrouwen hebben vaak wat meer oog voor de persoonlijke kant, voor balans. Voor het feit dat er altijd ook een thuis is. Dat er zorg is. Dat het in het echt altijd over mensen gaat en niet over geld of stenen.

In de afgelopen vier jaar heb ik de eer gehad om met geweldige vrouwen samen te mogen werken. Astrid Heijstee, wethouder voor de WSP én moeder van drie dochters. Kitty Jong, oud raadslid van de PvdA en nu vicevoorzitter van de FNV. Ik heb vrouwen ontmoet zoals Vreneli Stadelmaier, die haar werk en ervaring als loopbaancoach voor vrouwen ook ten dienste stelt voor de Tafel van Weesp, een netwerk van inspirerende, professionele vrouwen die in Weesp wonen. En ik heb nog zoveel andere goede en leuke vrouwen ontmoet, mee gepraat, van mening verschilt, maar allen met een belangrijke overeenkomst: vanuit zorg voor onze naasten verbonden met het wel en wee van de stad. En al die ontmoetingen en gesprekken hebben mij geholpen om een betere bestuurder te zijn, om meer oog te hebben voor wat vrouwen nodig hebben van hun gemeente.

Op woensdag 21 maart gaan we naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018. U bepaalt die dag het beleid van de komende vier jaar. Uw rode potlood aarzelt over het formulier. Maak het bolletje rood achter de naam van een vrouw. Zorg ervoor dat we de komende jaren met een topteam aan de slag kunnen. Voor de toekomst van alle inwoners van Weesp.