zondag 18 maart 2018

Extra steun voor minima – Amsterdam

Weesp lijkt in ieder geval in één opzicht op Amsterdam. Het lijkt wel of het alleen maar gaat over het historisch centrum – onze eigen grachtengordel. Winkelen in de grachtengordel. Parkeren in de grachtengordel. Overlast in de grachtengordel. Een parkeergarage in de grachtengordel. Een nieuwe brug in de grachtengordel. Dit stoort mij. U begrijpt, ik woon daar niet.

Ik woon in de wijk Hogewey, met 4480 inwoners de grootste wijk van Weesp. Tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn we weer door heel Hogewey gelopen om te flyeren. En dan zie je dat heel veel Weespers het niet breed hebben. Je ziet het aan verwaarloosde huizen en tuintjes, waar inwoners misschien niet meer het geld en de energie hebben om het gezellig te maken. Af en toe schrik je en hoop je dat er voldoende sociaal vangnet is in de straat of bij de gemeente om te letten op kwetsbare mensen. Je ziet het aan het zwerfafval en aan het onderhoud van het groen, allemaal net een beetje aan mottige kant. Je ziet het aan de flats, netjes en ruim, maar inmiddels wel zo’n 50 jaar oud en mogelijk toe aan (leeftijdsbestendige) aanpassingen.

In de discussie over de keuze voor een toekomst voor Gooise Meren of voor Amsterdam is één van de belangrijkste overwegingen van de progressieve partijen die voor Amsterdam kiezen de veel ruimere ondersteuning voor mensen met een laag inkomen. We hebben de structureel lagere lasten voor inwoners al doorgerekend; afhankelijk van de woonsituatie is dit tenminste 100 euro per jaar. Een gezin in een huurwoning kan ruim 300 euro per jaar minder betalen aan gemeentelijke belastingen. We hebben ook al aangegeven dat Amsterdam in tegenstelling tot Gooise Meren geen hondenbelasting heft; € 77,51 bij 1 hond en bij meerdere honden € 133,97 per hond.

Wat biedt Amsterdam nog meer voor minima?
– Gratis laptops en tablets voor kinderen vanaf 10 jaar zowel op de basisschool als op de middelbare school.
– Scholierenvergoeding en een reiskostenvergoeding voor scholieren.
– Gratis openbaar vervoer voor ouderen.
– Een Stadspas met korting op honderden activiteiten.
– Gratis bezoek aan de dierenarts.
– Tegemoetkoming openbaar vervoer voor mantelzorgers.
– Kindbonnen voor kleding, sport- en babyspullen.

Zelf vind ik dat je, als je het goed hebt, iets van welvaart en geluk ook aan andere mensen kunt gunnen. En dat we met elkaar de stad maken. En dat die stad zoveel meer is dan onze eigen gekoesterde grachtengordel. En als er helemaal niets mag veranderen, er ook niets verandert voor de mensen die in Hogewey wonen. En dat vind ik, eerlijk gezegd, niet acceptabel.