dinsdag 20 november 2018

Vragen D66 Weesp kosten en overlast Sinterklaasintocht

De Sinterklaasintocht van 2018 heeft twee demonstraties met zich meegebracht, één demonstratie op 10 november pro volledig zwart geschminkte pieten en één demonstratie tegen op 17 november. Beide demonstraties zijn begeleid door politie en handhavers.

D66 Weesp heeft algemene politieke vragen gesteld over de kosten van de inzet van politie en handhavers ten gevolge van beide demonstraties. Uit welk budget worden deze kosten betaald? Mocht dit duidelijk worden zullen wij vervolgvragen stellen om te kijken welke zaken niet meer betaald kunnen worden vanwege de te maken kosten. Wij hebben immers in Weesp een tweede BOA wegens kostenaspecten moeten schrappen. Ook hebben beide demonstraties geleid tot overlast en economische schade van winkeliers. D66 Weesp vraagt naar een inschatting van de geleden economische schade van de winkeliers.

Er lijkt een simpele en goedkope oplossing te zijn voor het probleem, namelijk het gebruiken van minder zwarte schmink en het weglaten van attributen die als racistische karikatuur te interpreteren zijn. De intochten in Amsterdam en Utrecht zijn hier een goed voorbeeld van. D66 Weesp roept het college op om een directe dialoog tussen beide partijen – dus beide partijen met elkaar aan tafel – direct vanaf januari te starten en zo nodig het hele jaar voort te zetten. Wij verwijzen hiervoor naar de werkwijze in de gemeente Zaanstad. Ook roept D66 Weesp op om, mocht het niet lukken om tot een voor beide partijen acceptabel compromis te komen, oplossingen te zoeken waarbij zowel het grondrecht op demonstratie wordt gegarandeerd, als de veiligheid en het plezier van alle bezoekers én de economische schade voor winkeliers wordt beperkt. D66 Weesp vindt het belangrijk dat winkeliers, die directe economische schade ervaren,  ook onderdeel worden van die dialoog en inzicht krijgen in de plannen rond de Sinterklaasintocht van 2019.