donderdag 11 april 2019

Laurentiushof: ondernemers en burgers regelen het samen

Af en toe past de gemeenteraad bescheidenheid. Het feit dat de Laurentiuskerk als monument behouden is voor Weesp en een voor de binnenstad vitale herbestemming kent, is niet het verdienste van de gemeentelijke overheid. Het is het verdienste van de eigenaar van de kerk, Cees van Vliet, en de ondernemers die samenwerken bij de inrichting van de Laurentiuskerk met woningen, werkruimten, een yogastudio van YogaToday, de brouwerij van Wispe en de distilleerderij van Anker met een proeflokaal en een terras. Eigenaar, ondernemers en omwonenden hebben de afgelopen periode samen gewerkt om alle plannen van het terrein binnen de kaders van allerlei wetten en gemeentelijke regelingen passend te krijgen. Dit hebben zij zelf gedaan, zonder ondersteuning van de gemeente.

De laatste stappen voor de voltooiing van een project van jaren worden nu gezet. Bij de gemeente ligt op donderdag 11 april 2019 de wijziging van het bestemmingsplan voor, die nodig is voor de vestiging van een brouwerij en een distilleerderij voor. In het bestemmingsplan wordt ook de inrichting van het terras geregeld. Ook ligt er een negatief advies voor van de welstandscommissie voor, de bebouwing in de tuin met twee woningen zou kleiner moeten en meer aan de rand van de tuin. Ja, dat kan. Maar alle direct betrokkenen zijn het eens geworden over het voorliggende plan. Zij wonen daar. Zij lopen als ondernemer en eigenaar risico. Zij zetten zich in, niet alleen voor hun eigen belang, maar voor een belangrijk stukje Weesp.

De gemeentelijke overheid is er voor om alle belangen af te wegen. En om de voorwaarden te scheppen voor een vitale stad met trotse bewoners. En soms is de belangrijkste voorwaarde dat je mensen die het prima onderling kunnen regelen niet voor de voeten loopt.