dinsdag 24 september 2019

D66 Weesp verdedigt de Waarde van Weesp

Zondag 22 september hebben Leon de Lange, wethouder en Saskia ter Kuile, fractievoorzitter van D66 Weesp in Amsterdam een workshop gegeven over de Waarde van Weesp. Geheel in lijn met de oproep van onze burgemeester Bas Jan van Bochove beargumenteren zij, onder andere in aanwezigheid van ons D66 Statenlid Amélie Strens, wat de waarde van Weesp is voor Amsterdam. Immers, in Weesp heeft een overtuigende meerderheid van de bevolking gekozen voor de fusie met Amsterdam vanuit de (terechte) verwachting dat dit de beste keuze is voor de inwoners van Weesp. Maar wat schiet Amsterdam er eigenlijk mee op?

De laatste keer dat er gemeenten vrijwillig met Amsterdam fuseerden was in 2021. Het ging toen om Ransdorp, Buiksloot en Schellingwoude, die zwaar getroffen waren door de watersnood van 1916. Pure armoede dreef deze – hele kleine – kernen tot de fusie. Weesp heeft gekozen voor de meest toekomstbestendige bestuurskracht voor haar inwoners. Voor Amsterdam betekent dit kansen. Kansen om de infrastructuur voor de bereikbaarheid van Amsterdam te versterken. Kansen om de groene gordel aan de oostkant net zo streng te beschermen als die aan de noordkant. Kansen om nabijheid van bestuur te organiseren binnen een transparant en doelmatige gemeentelijke organisatie. D66 Weesp roep D66 Amsterdam op om die kansen te benutten en om kritisch mee te kijken, vanuit de politiek, naar het fusieproces tussen Amsterdam en Weesp.