woensdag 8 januari 2020

Hoe verder met vuurwerk in Weesp?

Hoewel het in Weesp ‘meevalt’ met het overlast van vuurwerk in de aanloop naar en tijdens oud en nieuw is het helaas, net als in de rest van Nederland, geen veilig feest voor iedereen. Tijdens oud en nieuw werd bij de Meidoornflat en Plantaanlaan een straat werd geblokkeerd met in brand gestoken rotzooi, waarbij er ook vuurwerk naar voorbijgangers werd gegooid. Bij het station is een auto uitgebrand. De brandweer is natuurlijk juist op zo’n avond druk met zaken die echt tot letsel of grote schade leiden. Zoals het uitbranden van het balkon van een flatwoning op de Marsmanstraat. Onze brandweer voorkwam erger.

De overlast van vuurwerk voor inwoners en de angst en onrust van onze huisdieren heeft wekenlang aangehouden. Handhaving daarvan is ingewikkeld omdat je mensen die vuurwerk afsteken op heterdaad moet betrappen. Dat is op 5 november (!) gelukt met twee 13-jarige jongens uit Weesp, die op de ‘s-Gravelandseweg zijn gepakt met zwaar, illegaal vuurwerk.

Burgemeester Bas Jan van Bochove spreekt zich in zijn toespraak tijdens de nieuwjaarsreceptie in het stadhuis uit voor een verbod op consumentenvuurwerk. Net als burgemeesters in andere gemeenten is Van Bochove voorstander van een algemeen verbod voor particulier vuurwerk, maar is het aan de landelijke politiek om dat te regelen. Je kunt alleen maar handhaven wanneer er een verbod op grotere schaal is.

Wat D66 Weesp betreft komt dat verbod op consumentenvuurwerk er. Jaren geleden ijverden wij al voor de vuurwerkvrije zone van het centrum, vanwege het brandgevaar voor onze historische gebouwen. Wij stelden toen ook voor om een centrale vuurwerkshow te organiseren of te faciliteren, helaas was daar toen onvoldoende politiek draagvlak voor. D66 Weesp ondersteunt op 9 januari 2020 een motie van Groen Links ‘Op naar een vuurwerkvrij Weesp’, die het terugdringen van particulier vuurwerk moet bevorderen. We kunnen ook zelf stappen zetten zoals het uitbreiden van de vuurwerkvrije zone; het aansprakelijk stellen van jongeren en hun ouders bij het vernielen van gemeente eigendommen en – indien daar voldoende animo voor is bij maatschappelijke partners – het organiseren van een centrale vuurwerkshow.

Het landelijke standpunt van D66 is ook dat er nu werkelijk stappen gezet moeten worden voor een veiliger oud en nieuw feest. Onze handhavers en hulpverleners zijn vaak het eerste slachtoffer van de huidige situatie vragen om steun van de politiek. Die moet er komen.

Landelijk hebben D66 en de ChristenUnie het lokale vuurwerkverbod mogelijk gemaakt. D66 is bovendien voorstander van het uitvoeren van de landelijke aanbevelingen van de politie en de veiligheidsexperts van de OVV, waaronder een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Ander siervuurwerk, zoals fonteinen en grondbloemen, blijft dan voor mensen beschikbaar.

Maar, alleen het uitbreiden van het verbod lost het probleem niet op. Handhaving is minstens zo belangrijk. En, het is ook van belang dat we het niet meer normaal vinden dat mensen zich boven de wet verheffen en anderen in gevaar brengen, ongeacht de dag van het jaar.

Op naar een veilig en verbindend oud en nieuw feest 2020/2021.

De leden van uw fractie van D66 Weesp en wethouder Leon de Lange wensen u en alle Weespers een gezond en gelukkig 2020.