woensdag 27 mei 2020

Herindeling Weesp – Amsterdam

Bij de laatste stap die we als gemeente Weesp zetten in de herindeling van Weesp en Amsterdam ben ik trots op de bestuurskracht die we laatste jaren op dit onderwerp hebben laten zien. We hebben ons niet laten afleiden door emotie, nostalgie of door duistere scenario’s die verschrikkingen van de Amsterdamse toekomst schetsen.

We zouden opgaan in het stadsdeel Zuidoost. We zouden elke vorm van autonomie verliezen. We zouden niet gehoord worden en geen gesprekspartner zijn. Dit blijkt allemaal niet zo te zijn. Dit verbaast mij niet. Ik ken veel inwoners van Amsterdam die zich innig verbonden weten met hun stad, hun wijk en hun straat. Ik ken vertegenwoordigers van belangenorganisaties die direct praten met het college en de burgemeester. Ik zie een stad die haar uiterste best doet om de ruim 800.000 inwoners te verbinden. En ik zie een stad die daar de kennis en de middelen voor heeft. En die stad, zo is mijn overtuiging, zal dat ook doen voor Weesp als onderdeel van Amsterdam. Want die inwoners van Weesp en Amsterdam lijken meer op elkaar dan dat ze verschillen.

Dit is dan ook het moment om vooruit te kijken. En wat mij persoonlijk daarbij inspireert is het voorbeeld van jonge mensen, die kansen zien en deze met beide handen aangrijpen. Zo heeft mij het verhaal van de jonge goudsmid Khymo Lette in het Weespernieuws geraakt. Naar aanleiding van de fusie heeft hij voor zijn vriendin een broche van zilver gemaakt waarbij de andreaskruisen van Amsterdam en de W van Weesp tot een nieuwe entiteit zijn gemaakt. Er is ook direct belangstelling voor. Meer mensen willen dit fraaie speldje hebben. Een beter symbool voor de stap die we nu zetten is er niet.

Samen zullen we in de komende twee jaar alles voorbereiden voor de best mogelijke start van het team dat na maart 2022 doorgaat. Wat we voor een goede start mee kunnen geven, zullen we doen. Bij deze rond ik af door, misschien wat vroeg, maar toch het komende team Weesp succes te wensen door de nabijheid van alle Weespers met Weesp te behouden en te versterken.