dinsdag 3 november 2020

Iedereen doet mee met taal voor allemaal

Hoe vrij zijn we, als Weespers de informatie van de gemeente niet begrijpen?

In Weesp wonen ongeveer 2.000 mensen – 10% van de bevolking – die moeite hebben met lezen en of schrijven. Die mensen hebben minder kansen op werk, vinden het lastig om de juiste informatie voor hun gezondheid te vinden en kunnen minder goed duidelijk maken wat zij belangrijk vinden voor Weesp. D66 Weesp vraagt hier voortdurend aandacht voor bij de gemeente.

In de Inclusieve Agenda van 2020-2021 – Iedereen doet mee – staan stappen die de gemeente de komende tijd wil zetten. Zo zullen medewerkers die werken aan teksten van de gemeente leren hoe ze die duidelijker kunnen schrijven. En worden teksten voorgelegd aan een testpanel met ervaringsdeskundigen. En, Weesp sluit aan bij het Amsterdamse programma ‘Taal voor Allemaal’. Zo kunnen alle burgers in Weesp meedoen. Luister naar de podcast van Leon de Lange over de Inclusieve agenda.

Laat iedereen vrij, maar niemand vallen.

Onderwijs

De Bloemendalerpolder is het grootste bouwproject van de regio. Samen met Leeuwenveld 3 en 4 komen er bijna 3000 nieuwe woningen bij. De gemeente is verantwoordelijk voor de scholen die er gebouwd gaan worden. Daar moeten we goed over nadenken.

D66 is van mening dat de Brede School Kors Breijer naar meer smaakt en wij willen dan ook inzetten op twee zo breed mogelijke scholen in de Bloemendalerpolder. Dat zal een van de belangrijkste opgaven worden de komende vier jaar.