woensdag 11 november 2020

Kristallen bol ziet spoken

Het is niet zo moeilijk de toekomst van Weesp te voorspellen. Ik zei het al honderd keren: Weesp is beter af bij Amsterdam. Veel Weespers denken of dachten daar anders over.

‘Weesp is beter af bij Amsterdam’ is niet uit de lucht gegrepen. Laten we als voorbeeld eens kijken naar het pakket voor minima en kinderen en jongeren in armoede. Compleet anders dan bij Gooise Meren, leunt Amsterdam op de opbrengst van parkeergelden voor de algemene uitgaven. Op een totale begroting van ruim 6 miljard euro, 6.861,7 miljoen, komen 282 miljoen euro uit parkeerinkomsten, dat is iets meer dan 4%. Het is gewoon een vorm van belasting. Het dient dus niet zozeer om parkeeroverlast te beperken of te reguleren (zoals bij Gooise Meren). Betaald parkeren is vooral bedoeld om de begroting van Amsterdam sluitend te maken, hoewel dat moeilijk te geloven is als we de verhoudingen tussen de totale begroting en de parkeeropbrengsten zien. Maar, deze en andere opbrengsten worden gebruikt om ruimhartige sociale ondersteuning mogelijk te maken, die nu ook beschikbaar is voor minima in Weesp.

Op dit moment is er paniek in de Stopera, het Amsterdamse stadhuis. Door corona wordt er veel minder geparkeerd in Amsterdam. Prima toch, minder auto’s en minder parkeeroverlast? Niet prima dus! De opbrengst van de parkeergelden kan niet gemist worden. Zouden Weespers de truc van het Amsterdamse stadhuis kennen? Er worden regelmatig parkeerplekken opgedoekt, zodat er meer ruimte is voor spelende kinderen, bomen, voetgangers en fietsers. Maar omdat de opbrengsten niet gemist kunnen worden, wordt eerst berekend hoeveel het parkeertarief moet stijgen, zodat dit zonder verlies aan inkomsten gaat. Budgettair neutraal heet dat. Trouwens het hogere tarief wordt al doorgevoerd, voordat de parkeerplekken zijn opgeheven! Het opheffen van die tientallen parkeerplekken en de bijbehorende inkomsten zullen vast en zeker een deuk in die ruim 6 miljard euro van de totale begroting slaan.

Dus… wil Weesp in de toekomst leuke dingen die geld kosten? Een fijn theater of een welkome leuke culturele instelling? Dan zal Amsterdam alleen de portemonnee trekken, als Weesp betaald parkeren uitbreidt of bestaande parkeertarieven ophoogt. Dat levert met de parkeertarieven die we in Weesp hanteren, 1,20 euro per uur, een maximum van 7,50 per dag en een parkeervergunning voor bewoners voor 50,- per jaar,  en die we ook in de toekomst via de bestuurscommissie zelf vaststellen, vast en zeker wel een paar duizend euro extra op.
Op dit moment zet ons stadsbestuur al in op een aanzienlijke verhoging van de inkomsten van parkeergelden. Ik hoorde getallen van drie ton nu, naar 1.2 miljoen straks. Hoezo eigenlijk? Kosten en investeringen betaalt Amsterdam, natuurlijk. Die 1,2 miljoen gaan Weesper autogebruikers en bezoekers betalen. Zoals de parkeerders in de omgeving van het station waar nu vele langparkeerders de trein naar Schiphol pakken en de plekken voor Weespers bezetten. En hier blijft het niet bij. Om te weten hoe het verder zal gaan met Weesp en betaald parkeren, kijken wij gewoon naar de diverse Amsterdamse stadsdelen: vrijwel overal betaald parkeren. Bij Weesp als onderdeel van Gooise Meren was dit zeker niet gebeurd. Gaat Weesp ontkomen aan dit Amsterdamse dwangmiddel van betaald parkeren? Natuurlijk niet. Daar heb je geen kristallen bol voor nodig.

Zouden Weespers de truc van het Amsterdamse stadhuis kennen? Dat kan, maar het is nog handiger om te kijken naar de plannen van Weesp: kijk hier voor de informatie.

En voor de mensen die denken, wat een bijzonder stuk, dit is geïnspireerd door een column van Hans Burggraaf, voorzitter van het CDA Weesp in het Weespernieuws. Er zijn enkele kleine wijzigingen en inhoudelijke aanvullingen in aangebracht door Saskia ter Kuile. Als je je kristallen bol niet goed poetst, kun je namelijk spoken zien, die er gewoon niet zijn.