“D66 staat voor goed bestuur en helder beleid. Dat is precies wat Weesp meer dan wat dan ook heel hard nodig heeft.” Dat was in 2008 de reden voor mij om actief te worden in de lokale politiek. In de verkiezingen van november 2010 was ik lijsttrekker. D66 ging toen van 0 naar 3 zetels en was daarmee de grote winnaar van de verkiezingen.

Vanaf januari 2011 was ik wethouder, waarbij ik verantwoordelijk was voor de portefeuilles EZ en Welzijn. In die jaren heb ik mij onder andere bezig gehouden met het afronden van veel probleemdossiers die soms al meer dan 10 jaar sleepten. Denk aan het clubhuis van We HaVe, het clubhuis van de MHCW en het dossier Funderingsherstel. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het opzetten van de vernieuwde WMO en de Jeugdzorg in Weesp in het kader van de transitie sociaal domein.

De verkiezingen van 2014 waren voor D66 een succes en een teleurstelling. We haalden meer stemmen dan ooit, maar misten op een haar na de derde zetel die we in 2010 nog via een restzetel wisten te bemachtigen. Nu ben ik fractievoorzitter. Die rol is anders, maar niet minder interessant.

De taken die nu voor ons liggen als gemeente Weesp zijn van een omvang zoals wij die niet eerder hebben gezien. De intensieve samenwerking met Wijdemeren en Stichtse Vecht, ingrijpende bezuinigingen, de Bloemendalerpolder, de veranderingen rond het spoor bij Weesp en de decentralisaties, al deze projecten zijn de komende 4 jaar van vitaal belang voor Weesp en vereisen meer dan ooit goed bestuur en helder beleid.

Dat is de lijn die D66 Weesp ook de komende jaren vanuit de gemeenteraad zal blijven inzetten. Constructief en kritisch, vanuit onze sociaal liberale visie, gefocust op onze ambities, zoals verwoordt in ons verkiezingsprogramma en altijd bereid om het debat aan te gaan.

Christian Zierleyn - Fractievoorzitter en lid van commissies AZ en SOB

Meer van Christian Zierleyn