De schansen in Weesp: kansen in plaats van belemmeringen

In de politiek helpt het te denken in kansen in plaats van in problemen en tegenstellingen. Je bereikt meer. Op donderdag 25 juni 2014 stemt de gemeenteraad over de toekomst van het schansenplan. Afgelopen week hebben WSV de Vecht, de Historische Kring Weesp en Niek Roozen een vurig pleidooi gehouden om het schansenplan door te laten gaan. Er waren geen insprekers tegen het plan. Niek Roozen, begenadigd landschapsarchitect, heeft een voorstel gedaan om het plan aan te passen. Een compromis tussen het huidige plan en niets doen, waarbij ook nog eens de door iedereen gehaatte betonnen kolos op de Nieuwe Agtkant wordt aangepakt. De coalitie is tot op heden onveranderd tegen de kans om een prettig stadspark in te richten. Het plan moet weg, de 9 ton subsidie van de provincie kan terug en later zien we wel weer hoe het verder gaat met de schansen. Een opmerkelijke zienswijze dat op geen enkel inhoudelijk argument gebaseerd lijkt. Als een bewoner van Weesp, zoals Niek Roozen, met buitengewoon veel verstand van zaken zelf een plan maakt en dat aan de commissie presenteert, dan is dat een burgerinitiatief. De coalitie heeft burgerinitiatieven hoog in het vanadal staan. En wat blijkt, bij de eerste de beste keer? Geen open dialoog, geen afwegen van inhoudelijke argumenten en een dreigende gemiste kans voor de stad Weesp. En wat gebeurt er als we de kans voor een creatieve herinrichting van onze openbare ruimte nu missen? Dan moet toch onderhoud (ongesubsidieerd) plaatsvinden, dan blijft het betonnen gedrocht op de Nieuwe Agtkant zoals het is en dan mist niet alleen de coalitie een belangrijke kans om onze stad te verfraaien én de natuur te versterken, maar ook de burgers, de toeristen en de winkeliers.